Emoties en kleur


Terwijl ik afgelopen week vertelde over de kleur in de eetkamer en hoe deze te kiezen, (wil je het terug lezen kan dat hier) heb ik tussen alle drukke werkzaamheden door de tijd gevonden om onze slaapkamer ook gelijk te voorzien van een nieuwe kleur blauw, heel donker blauw ofwel Lush Indigo. De vertaling is weelderig blauw.

Eenmaal een blauwe muur in de slaapkamer ging ik gelijk terug in de tijd, mijn eerste huisje had ook in de woonkamer en slaapkamer een donkerblauwe muur. In de tijd dat ik ging samenwonen met Rob en we kinderen kregen hadden we donkerblauw ook op de slaapkamer muur. Nu heb ik dus weer de kleur Lush Indigo uit de Pure by Flexa Collerlab op de muur in een matte afwerking.

Blauw in de slaapkamer is duidelijk een goede match voor mij. Ik ben me nu aan het afvragen waar dat vandaan komt? Ik ben een gevoelsmens en ik heb altijd gelijk door of iets wel of niet goed werkt in een ruimte. zo heb ik ooit een muur roze geschilderd, na 100 staaltjes gehaald te hebben (daar ging het al mis) heb ik de muur in de eetkamer geschilderd en al waren alle reacties lovend voor mij werkte het niet en zat er binnen 2 dagen al een mooie vintage groene kleur op de muur. Dus inderdaad een goede wijze les voor mij luister naar je gevoel.

Maar wat doet kleur nou met ons, het roept emoties en herinneringen op en volgens heel veel wetenschappelijke onderzoeken kan het ook Psychologisch werken, zoals bijvoorbeeld met sporttenues of logo's van bedrijven. 

Dus kleur roept emotie op, het geeft in sommige ruimtes rust en in andere ruimtes brengt het energie in een huis.

kleurenwiel van emoties via beautiful a bodes

Waarom is de blauwe kleur in onze slaapkamer dan voor ons een goede match. Blauw is een van de geliefdste kleuren en vooral bij de mannen. Je wordt er rustig en kalm van (denk maar aan een kabbelend water of de blauwe lucht) en ook je hartslag wordt er gunstig door beïnvloedt. De kleur blauw staat voor betrouwbaar en loyaal. Voor drukke kinderen en dus ook drukke ouders is het een prettige kleur voor in de slaapkamer.

Goed gekozen dus! Het is voor mij ook een makkelijke kleur om mee te werken, vooral in combinatie met wit en grijs vind ik het de ruimte meteen sfeer geven. Wanneer je geïnspireerd bent geraakt door mijn blauwe muur  bedenk dan wel dat het voor de warmte fijn is dat er regelmatig een zonnetje in de kamer moet schijnen om het kille, koude niet te ervaren.


Fotografie Maaike Davina @sproetinhuis


Kies jij je muurkleur ook vanuit emotie of vanuit een trend?

Deze blog is in samenwerking met Flexa gemaakt, dankjewel voor alle inspiratie en het vertrouwen.




Reacties