Eetkamer in een nieuw voorjaarsjasje



Afgelopen weken was ik toe aan de lente, terwijl ik iedere ochtend mijn autoruiten aan het krabben was snoof ik de eerste voorjaarszon al op.

Prachtig weer om buiten mooie plaatjes te gaan maken, maar ook om binnenshuis een voorjaarsschoonmaak te houden en sommige dingen radicaal om te gooien.  Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is onze piano verkocht, die muur was toe aan een nieuwe kleur. En dan start er hier thuis een proces van wikken en wegen welke kleur het moet worden. Gelukkig is mijn man niet de moeilijkste als het om kleur gaat en ben ik vaak diegene die er een goed gevoel bij moet hebben.

Kleur kiezen is voor velen moeilijk, via dit blog wil ik jullie helpen om ook een goede beslissing te maken.
  • De Ruimte. Kijk goed naar de ruimte, welke vloer ligt er, komt er daglicht binnen. Wat is de vorm van de ruimte en zit er elementen zoals ramen en deuren in. Wat wil je bereiken wanneer je een muur hebt geschilderd. Wil je de ruimte bijvoorbeeld groter laten lijken, of wil je iets benadrukken. Het is heel belangrijk om dit vooraf goed in kaart brengt omdat het allemaal met elkaar te maken heeft.
  • Inspiratie.  Maak een pinterest bord aan, ga knippen, scheuren en plakken om een moodboard samen te stellen. Kijk om je heen, zo schreef ik al eerder dat mijn inspiratie bronnen vaak ook een schilderij, een foto of een stuk stof kunnen zijn. Maak ook combinaties met verschillende kleuren en structuren.
  • Visualiseer.  Als je tevreden bent met je plan kun je het op de muur gaan uitproberen met de Flexa visualizer app.  Ik heb dit ook gedaan met mijn gekozen Flexa kleur Full Ocean. Ik was overtuigd en op deze manier krijg je een goede indruk.
  • Muurverf. Controleer je keuze door naar de stalen te kijken, ben je helemaal zeker van je zaak, kun je de verf bestellen, wanneer het mengkleuren zijn kun je deze laten mengen bij de verfspeciaalzaak, via de site van Flexa vind je jouw dichtstbijzijnde verkooppunt. Ben je nog niet helemaal zeker gebruik dan eerst een kleurtester.
  • Schilderen. Dan kun je eindelijk beginnen met schilderen, plak plinten en houtwerk af, maak de muur stofvrij en plamuur eventueel de gaatjes in de muur, ook verwijder ik altijd eerst de stopcontacten maar afplakken kan natuurlijk ook. Ik schilder met een kwast altijd eerst de randen en ga daarna met een vachtroller die ik aan een bezemsteel heb gemaakt de grote vlakken invullen. Laat de muur goed drogen en uitharden voordat je de tweede laag erover heen brengt.
  • Intensiteit. Laat je niet afschrikken door de kleur vaak droogt de verf nog iets lichter en matter op. En is de verf dan droog kan het stylen beginnen dit is immers het leukste werk. Wanneer je staaltjes mee hebt genomen van je gekozen kleuren is het handig om deze kleiner te knippen en altijd bij je te hebben, zo kun je makkelijker accessoires uitzoeken en heb je altijd de juiste kleur bij de hand. Over accessoires gesproken gebruik daarin nooit te veel verschillende kleuren, ik adviseer om in totaal niet meer dan voor 3 kleuren te kiezen.

Maar dit dan in de praktijk brengen:

Ik wilde dus graag de wand waar voorheen de piano stond een kleur geven, voorheen was dit een donkere antraciet (bijna zwart) kleur.


Aangezien hier straks een werk en studeerplek gecreƫerd wordt, heb ik inspiratie op gedaan. Op Pinterest heb ik gezocht naar plaatsjes. Bij het zoeken houdt ik rekening met de kleuren die ik in de verschillende textielen en materialen gebruik. Waarschijnlijk herkennen jullie wel een aantal kleuren uit mijn woonkamer terug. Het groen van mijn stoeltje, het bruine van de tafel, eetkamerstoelen.

Beeldmateriaal via Pinterest

Uit de collectie Pure by Flexa CollorLab heb ik gekozen voor Full Ocean, een prachtige diepblauwe kleur met een drupje groen. Wanneer je nog twijfelt kun je bij de verfspeciaalzaak een A4 kleurstaal halen. In de lijn Pure by Flexa Colorlab kun je kiezen voor muurverf mat maar ook krijtverf voor meubels en muren deze zijn extra mat. Om het mijn lievelingskleur groen terug te laten komen heb ik mijn piano-kruk geschilderd met krijtverf, lekker makkelijk want er zat al een laag krijtverf onder en je hoeft het alleen maar licht op te schuren en de nieuwe laag gaat er overheen.




Na een middag schilderen, kan de styling beginnen, mixen en matchen totdat je de perfecte combinatie met kussens, vazen en andere accesoires hebt gevonden. In mijn moodboard kwamen vooral tinten die je in de natuur vind terug. Rob was zo lief om voor mij van een rest stuk van de kegelbaan waar onze tafel van gemaakt is een bank te maken. Het eindresultaat mag er zijn een heerlijke hangplak om even een boekje te lezen of een muziekje te luisteren weggedoken in een stapel met kussens dromend over Full Ocean.



Foto's gemaakt door Maaike Davina @Sproetinhuis

 Dit blog is in samenwerking met Flexa gemaakt, bedankt voor de nieuwe inspiratie. 


Reacties