Lille, mosselen en brocante



Afgelopen zaterdag was het weer zover, we gingen met 6 collega's van IKEA naar de brocante markt in Lille, helaas ging het vorig jaar niet door ivm dreigementen voor terreur aanslagen. 


Je zult vast wel begrijpen dat ik dit jaar met een knoop in mijn maag de bus ben ingestapt, maar dat bleek nergens voor nodig te zijn want alle routes waren afgezet met grote betonnen blokken en overal stonden groepen gewapende militairen en agenten. (Jammer dat dit nodig is maar dat is een ander verhaal) Ik heb me geen moment onveilig gevoeld.


Na een busrit van 5 uur inclusief, snoepzakjes, broodjes en koffie werden we midden in Lille afgezet, we stonden gelijk op de brocante markt en het snuffelen kon beginnen. Wij hebben de gele route aangehouden, dit is de brocante route. Om enig idee te krijgen: de totale markt heeft 12.000 kramen en is bijna 100 km lang.



Vooraf hadden we met de collega's een pinbord aangemaakt zodat we ook voor elkaar konden kijken, op mijn wensenlijstje staat al jaren een JieldĂ©-lamp maar helaas ook dit jaar geen kunnen vinden voor een goede prijs. 



Wanneer je niet op zoek bent naar iets is het voor de sfeer ook al de moeite waard om er heen te gaan. Uit alle windstreken komen de bezoekers, allemaal op zoek naar hun eigen brocante vondst, constant fotowaardige momenten wanneer er iemand innig gearmd met een brocante paspop of opgezet dier loopt. 



Tijdens de markt is het mosselen (moules) eten traditie! Deze dag is er ook een wedstrijd gaande tussen restauranthouders, wie de grootste berg mosselschelpen voor zijn deur heeft liggen! 



Mijn vondsten voor dit jaar was een oude bureau-lamp met een armatuur die op een JieldĂ© lijkt, en ik heb mijn collectie laboratorium glas weer aangevuld. 

Een aantal tips voor als je volgend jaar naar Lille wilt gaan: 
  • Neem voldoende contant geld mee, het is mogelijk om daar te pinnen maar niet handig ivm lange wachtrijen.
  • Ga altijd onderhandelen over de prijs en neem vooraf een prijs ingedachte wat je kwijt wil. 
  • Wanneer je met een busorganisatie bent is het handig om je wel te bedenken dat niet alles mee terug kan in de bus. 

Reacties